Juist nu leren leven in het-hier-nu

Ik ben benieuwd wat jouw eerste gedachten en gevoelens waren toen het nieuws binnenkwam over het om zich heen grijpende Corona virus en alle maatregelen die zijn genomen in dit land om het virus in te dammen. Wat ik bij mijzelf als eerste merkte was onrust en angst, maar gelukkig kon ik het ook enigszins relativeren. Ik had ook gelijk met de gevolgen te dealen. Strenge nieuwe maatregelen om te kunnen blijven werken in mijn praktijk, geannuleerde spreekbeurten, het niet meer kunnen ontmoeten van (schoon)kinderen en kleinkind en me nog meer inzetten voor een betere gezondheid van mezelf. In het begin voelde ik me al bijna ziek worden van alle berichten. Ik hoefde FB of Instagram maar te openen of er kwam van alles mij tegemoet over de gevolgen van het Corona virus. Besmettingen, veel kwetsbare mensen die sterven. Al snel sprak ik met mezelf af dat ik mezelf zou gaan begrenzen in alles willen lezen en volgen hierover. Waarom? Om te voorkomen dat al die bang makende nieuwsberichten als angstige gedachten een loopje met me gaan nemen en ik bij wijze van al in de toekomst zit terwijl er zoveel in het hier-en-nu is om blij en dankbaar mee te zijn.
Juist in deze onzekere periode is het belangrijk het hier-en-nu te beleven en groeikrachtig te worden. Ik spreek erover in dit filmpje: https://www.facebook.com/GaanvoorHerstel/videos/1319213165132811/
Hieronder geef ik je nog wat meer concrete tips om meer in het hier-en-nu te kunnen zijn én blijven:
  •  Word je bewust van je omgeving door al je zintuigen in te zetten. Wat zie je, hoor je, ruik je, voel je, proef je?
  •  Een volgende stap is dan om eens je ademhaling te volgen, gewoon zoals die gaat. Misschien zit deze wat hoog, wat dan kan helpen is   om wat langer uit te ademen dan in te ademen. Hierdoor merk je dat je naar een buikademhaling gaat.
  •  Als je staat voel de grond onder je voeten. Als je zit voel de stoel of de bank, als steun ni je rug en onder je billen en benen.
  •  Als je gedachten een andere kant opgaan de toekomst in of naar het verleden bepaal jezelf dan opnieuw bij het hier-en-nu. Door herhaaldelijk jezelf weer terug in het hier-en-nu te zetten bouw je spierkracht op om steeds langer in het hier-en-nu te kunnen zijn. Dus stop juist niet met de oefening als het even nog niet lukt!
  •  Voel dankbaarheid over wat er nu is, benoem alle goede dingen én ook het goede rustige gevoel wat het in je lichaam geeft.
  •  In je christen zijn is dit een moment om ook stil te worden bij God, Zijn grootheid uit te spreken, Zijn liefde heel persoonlijk te ontvangen, te vragen om Zijn Vrede voor je hoofd, hart en lichaam in deze periode.
  •  Wat ik zelf altijd ervaar is dat er Vrede komt in mijn gedachten, gedachten van dankbaarheid, hoop, leven, waarheid. Dat emoties even de ruimte kunnen krijgen en dat mijn lichaam zich meer ontspant en mijn systeem begrijpt dat ondanks deze roerige periode er ook rust kan zijn en ik mezelf er bewust van mag zijn dat ik leef en beweeg in en door Hem, me veilig mag weten, want Hij is voor mij, achter mij, naast mij en om mij heen.
Ik wens je toe dat je in deze onzekere periode veel van deze momenten mag ervaren. Je in verbinding komt met jezelf in het hier-en-nu, verbinding mag ervaren met Hem en van daaruit ook weer een nieuwe dag mag beleven vol van groeikracht. Zodat je brein, hartbrein en lichaam begrijpt dat er meer is dan alleen de onrust en angst. Hij is erbij waar je ook bent of in welke situatie je ook terecht komt.

Mocht je nog veel meer van dit soort oefeningen willen ontvangen. In mijn boek Groeikracht staan een heel aantal online luisteroefeningen die je juist nu goed kunt gebruiken om jezelf met al je gedachten, gevoelens en spanning, stil te zetten bij Hem. Via https://www.mirjamkarssen.nl/groeikracht is het boek te bestellen en anders bij de boekwinkel. Be Blessed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *