Onvoldoende veilige hechting en relaties

Onvoldoende veilige hechting is vaak een oorzaak van de moeiten die je kunt ervaren in relaties. De psychoanalyticus Bowlby onderzocht de invloed van hechting. Hij stelde min of meer vast dat hoe je als kind een band krijgt met je ouders, sterk overeenkomt met hoe je nu als volwassene een band met jouw partner opbouwt. Mensen die zich niet goed hebben kunnen hechten aan hun vader en moeder lopen daar vaak tegenaan in latere relaties. Er zijn veel conflicten en het loopt allemaal niet vanzelf. Daarnaast kan een onvoldoende veilige hechting ook het aangaan van nieuwe vriendschappen belemmeren.

Maar waar is het dan mis gegaan? Dat is voor iedereen die hiermee te maken heeft weer anders. Problemen in de hechting kunnen ontstaan doordat ouders tijdens de opvoeding zelf veel problemen hadden. Er kan een depressieve moeder zijn geweest, of moeder kon zich niet emotioneel binden aan haar kind omdat ze dat zelf ook niet bij haar moeder heeft ervaren. Of vader en moeder vonden het moeilijk om met de behoeftes van het kind om te gaan, zich in te leven in het kind. Als vader en/of moeder er dus niet voldoende kunnen zijn voor het kind, kan het kind zich onveilig gaan voelen, niet welkom, of voelt zich afgewezen.

Er zijn een aantal verschillende hechtingsstijlen:
  • Veilige hechting. Als je veilig gehecht bent heb je ouders en verzorgers gehad die voldoende liefde en aandacht konden geven. In je latere volwassenheid voel je je over het algemeen zelfverzekerd in de liefde. Je bent bijvoorbeeld niet bang voor intimiteit en sluit je daar niet voor af. Daarbij maak je je niet snel zorgen om alleen te zijn of verlaten te worden.
  • Onveilige, angstige hechting. Als je onveilig gehecht bent, heb je te maken met of een angstige hechtingstijl of een vermijdende hechtingsstijl. Als je een angstige hechtingstijl hebt ontwikkeld ben je vaak open over hoe je je voelt en ben je veel op zoek naar intimiteit. Je voelt je alleen als je geen relatie hebt. Dan kan het zo zijn dat je veel bevestiging zoekt en wantrouwend bent. Verlatingsangst kan dan een grote rol spelen
  • Onveilige vermijdende hechtingsstijl Als je een onveilige vermijdende hechtingsstijl hebt ontwikkeld houd je graag wat afstand in een relatie. Je wordt vooral door de gedachten in je hoofd gestuurd en je kunt moeilijk voelen of je een klik ervaart met de ander. Het kan ook zijn dat je je terugtrekt als je onder druk komt te staan. Bindingsangst kan hier een rol spelen.
    Via deze link een duidelijk filmpje over de verschillende hechtingsstijlen: https://www.youtube.com/watch?v=K7fOy67DkYw

    Hier wat adviezen voor als je wat herkent in bovenstaande:

    Herken jouw signalen. Die zijn voor een ieder weer verschillend, leer jouw patronen kennen en herkennen en zoek eventueel hulp hierbij.

    Communiceer erover. Als je jouw patronen duidelijk krijgt praat er dan over met je partner. Leg uit waarom je reageert zoals je reageert, bij het delen van emoties zijn ze tegelijk minder overheersend.

 Vergroot je zelfvertrouwen. Door negatieve overtuigingen en kritische gedachten aan te pakken ontwikkel je een positiever zelfbeeld. Dit helpt weer om relaties aan te gaan en te onderhouden.


Als je hier zelf niet voldoende uitkomt zoek dan hulp bij een goede therapeut die weet waar dit werkelijk over gaat en die voor jou betrouwbaar genoeg voelt.


Het is mogelijk om uit een onvoldoende veilig gehecht zijn te groeien en je kwaliteit van leven zal hierdoor flink omhoog gaan. Neem jezelf hierin serieus omdat je, net als ieder mens, het waard bent liefde en verbinding te ontvangen en ervaren! Boekentip, om samen te lezen: Houd me vast – Sue Johnson