3 tips om grip te krijgen op je innerlijke criticus!

3 tips om grip te krijgen op je innerlijke criticus!

De eerste keer dat ik jaren geleden een training ging geven was ik 100% overtuigd van het nut van de training. Ik was er ook van overtuigd dat ik dit kon en het iets was wat bij mij paste. Toen echter de allereerste trainingsavond aanbrak werd ik ter plekke geplaagd door kritische stemmetjes. ‘Wie denk jij wel wie je bent om een zelf ontwikkelde training te geven’, ‘denk je nou écht dat mensen hier wat aan gaan hebben’, enz. enz. Ik liet me gelukkig niet teveel afleiden door deze kritische gedachten en dat deed ik door in de Waarheid te gaan staan en die te herhalen in mezelf. Hierdoor bleef ik in de ruimte bewegen, werd ik niet klem gezet en kon ik uiteindelijk nog meer met succes trainingen ontwikkelen en geven. https://www.mirjamkarssen.nl/trainingen

JE HERKENT DE INNERLIJKE CRITICUS AAN HOE HIJ ZICH OORDELEND, VEROORDELEND EN KRITISCH UITLAAT OVER WAT JIJ DENKT, DOET, WIL GAAN DOEN OF VOELT

Blog innerlijke criticus

De innerlijke criticus is de stem vol commentaar die zich ongevraagd meldt met een strenge, negatieve en veroordelende toon. Deze stem is ooit in jou ontstaan om je te beschermen tegen teleurstelling, verdriet en afwijzing. Probleem is vaak dat hij veel strenger is dan nodig is. Je herkent de innerlijke criticus aan hoe hij zich oordelend, veroordelend en kritisch uitlaat over wat jij denkt, doet, wil gaan doen of voelt. Al heel snel neem je deze stem als waarheid aan waardoor je eigenlijk klem gezet en ondermijnd wordt. Iedereen heeft in meerdere of mindere mate last van deze innerlijke criticus. Gevolg is dat je verstrikt raakt in de leugens vol van negatieve, irreële gedachten, gevoelens en overtuigingen.

Maar! Er is ook goed nieuws! Het is namelijk zo dat diezelfde innerlijke criticus het goed met je voor heeft! Hij wil je eigenlijk beschermen voor teleurstelling, mislukking en afwijzing. Deze criticus is eigenlijk doorgeschoten in een waarschuwende rol en verpakt hierdoor zijn positieve boodschap ongelukkig en negatief wat saboterend werkt. Hoe kunt je hier nu meer grip op krijgen zodat jij weer achter het stuur zit en niet de criticus.

Hieronder de 3 tips om meer grip te krijgen op je innerlijke criticus :

TIP 1: Probeer onderstaande basisregels toe te passen in je dagelijkse leven

  1. Ik ben geliefd en gewenst door God.
  2. Ik ben bedoeld om in en met Gods Waarheid te leven.
  3. Ik hoef niet aan de verwachting van een ander te voldoen.
  4. Ik hoef de ander geen verklaring of excuus te geven voor mijn gedrag.
  5. Ik mag voelen wat ik voel.
  6. Ik mag vragen om wat ik nodig heb.
  7. Ik mag fouten maken; fouten maken is menselijk.
  8. Ik mag best van mening veranderen.
  9. Ik heb het recht om bepaalde dingen niet te weten of niet te kunnen; niemand kan alles.
  10. Ik mag zeggen dat ik bepaalde dingen niet weet of kan.
  11. Het is niet nodig dat de ander mij altijd aardig vindt; zonder dat kan ik toch redelijk samenwerken.
  12. Ik mag beslissingen nemen die in de ogen van de ander onlogisch zijn.
  13. Ik mag het zeggen wanneer ik iets niet begrijp, dat maakt mij nog niet dom.
  14. Ik ben alleen zelf verantwoordelijk voor mijn gedrag, mijn gedachten en mijn gevoel.
TIP 2: Ga zelf eens vanuit vriendelijkheid je wenden tot de kritische stem. Je weet nu dat hij het goed met je voor heeft maar het ongelukkig aanpakt. Wanneer hij weer van zich laat horen, richt je aandacht dan op die stem en begroet hem met milde vriendelijkheid. Meer hoef je niet te doen. Hooguit kun je hem ook nog laten weten dat je je realiseert dat hij goede bedoelingen met je heeft en dat je dat waardeert maar dat je hem nu echt niet nodig hebt. Dat hij a.h.w. in de auto op de achterbank mag plaatsnemen en jij het stuur weer van hem overneemt.

TIP 3: Als dit niet voldoende helpt schrijf dan eens het volgende uit

  1. Wat is de situatie? (de situatie waarin de criticus zich laat horen) Bijv. je hebt een belangrijk gesprek gehad met je teamleider.
  2. Wat is de gedachte die je ingefluisterd wordt en plakt aan deze situatie? Bijv. dit heb je flink verprutst, dit krijgt een negatief vervolg.
  3. Wat is je gevoel hierbij? T.a.v. emoties – bijv. boos naar jezelf, maar ook in je lichaam – bijv. gespannen spieren, hoofdpijn.
  4. Wat ben je geneigd te doen? – bijv. je trekt je terug, je ervaart schaamte en durft er niet met een ander over te praten.
De situatie is een feit en is vaak niet te veranderen. Maar! Het begint als de kritische negatieve gedachten er komen, van daaruit krijg je een naar en gespannen gevoel en van daaruit ga je handelen.

Als je de kritische gedachte kunt omdraaien naar een nieuwe gedachte van Waarheid, waar je ook de basisregels van TIP 1 bij in kunt zetten, zal dit ook een ander gevoel en andere handeling teweeg brengen. Waardoor je je weer in de Waarheid begeeft, eigenlijk in Gods ruimte, daar waar je hoort!

JE GAAT JEZELF MEER ONTWIKKELEN EN JE VOELT MEER KRACHT EN RUST IN JEZELF, WAT MAAKT DAT JE JE BEZIG HOUDT MET DIE DINGEN WAAR JIJ GOED IN BENT EN DIE BIJ JOU PASSEN

Door negatieve, kritische en irreële gedachten te vervangen door gedachten van Waarheid komt er veel meer ruimte voor nieuwe ervaringen en ook veranderingen. Je gaat jezelf meer ontwikkelen en je voelt veel meer kracht en rust in jezelf, wat maakt dat je je bezig houdt met die dingen waar jij goed in bent en die bij jou passen. Laat de ruimte die je door God gegeven is niet afpakken maar herover, verover en groei! Als je hier meer over wil weten en je hier actiever mee aan de slag wil neem dan gerust contact op.