Adem uit, adem in

 


In mijn vorige blog https://www.mirjamkarssen.nl/van-hart-tot-hart/  had ik het over leven in verbinding, van hart tot hart. Over wat er gebeurt in jou als die verbinding tot stand komt, en hoe je jezelf daarin meer kunt oefenen. En ik schreef iets over dat als je je meer richt, meer focust op je hart, je hart je hersenen beginnen te regelen. Terwijl het meestal zo is dat je hersenen je lichaam regelen. In deze blog gaan we nog een stapje verder en dat gaat over: adem uit, adem in. Misschien denk je dat ik het verkeerd om zeg, maar dat is niet zo, dat zal ik zo uit gaan leggen en ook wat dit te maken heeft met jouw hart. En wat dit heeft te maken met hart coherentie.

Jouw hersenen zijn ononderbroken je hartritmepatronen aan het polsen en interpreteren en zijn daar heel goed in. Zo goed dat ze een inkomend patroon van je hart kunnen vergelijken met andere patronen die al ergens zijn opgeslagen in je hersenen. Op deze manier herkennen jouw hersenen bepaalde emoties.


Elk moment van de dag is jouw hart aan het communiceren met jouw hersenen. Jouw hart heeft zo’n 40.000 hersencellen die een eigen brein vormen. Dat heet het hart-brein en dat brein denkt, leert en herinnert zich dingen onafhankelijk van je hoofdbrein, je hersenen. Dat hart-brein communiceert los van je hersenen met jou. Jouw hart klopt en laat daarmee een bepaald hartritmepatroon zien. De emoties, die we allemaal wel eens kunnen hebben, worden weerspiegeld in dat patroon. Maar als dat bijvoorbeeld emoties zijn als irritatie, angst, woede of frustratie dan leidt dat tot een verstoring in jouw hartritmepatroon, en dat is incoherentie. Logischerwijs leiden positieve emoties zoals compassie, dankbaarheid, liefde, verbinding, tot meer orde in het hartritmepatroon. Coherentie. Nu is het zo dat jouw hersenen ononderbroken je hartritmepatronen aan het polsen en interpreteren zijn. En jouw hersenen zijn daar heel goed in, zo goed dat ze een inkomend patroon van je hart kunnen vergelijken met andere patronen die al ergens zijn opgeslagen in je hersenen. Op deze manier herkennen jouw hersenen bepaalde emoties.
Jouw hart kan als het ware ‘spreken’ en kan jouw hersenen beïnvloeden vanuit incoherentie en vanuit coherentie. En coherent is zoiets als: stabiel, met een sinusachtig patroon in het ritme. Als jouw hart zo coherent is, begint het lichaam, inclusief je hersenen, allerlei voordelen daarvan te ervaren. Waaronder meer innerlijke rust en een grotere mentale helderheid en het vermogen om juiste beslissingen te nemen. Positieve emoties kunnen jouw hart coherentie dus positief beïnvloeden. Maar negatieve emoties ook.
Nu ken je vast wel de stress die je kunt voelen als er druk op de ketel zit in je werk. Of als het een vliegen en haasten is van hot naar her. Vaak is dat kortdurende stress, dat geeft niet direct problemen. Het wordt anders als er incoherentie blijft in ontspanning, als er incoherentie is en die niet minder wordt in rust. Als dat aan de orde is heb je last van chronische stress. En dat kan zich voordoen als je al te lang op je reserves zit wat inspanning leveren betreft, maar ook bij angstklachten, of opgelopen trauma’s. Met als gevolg dat je ook last kunt krijgen van lichamelijke klachten.
Ook psychische klachten kunnen jouw hart coherentie negatief beïnvloeden. Ikzelf heb jaren met angstklachten en paniekgevoelens gelopen waarbij mijn lichaam best heftig kon reageren bijvoorbeeld doordat ik duizelig werd, hartkloppingen had, begon te trillen. Op een gegeven moment was dat zo vaak aanwezig dat ik nauwelijks meer kon ontspannen. Mijn lichaam stond bij wijze van, onder grote spanning en van daaruit kreeg ik weer hele andere klachten erbij. Pijn in de onderrug, meer hoofdpijn, enz. Misschien herken je het of kun je je in ieder geval wel voorstellen dat het dan moeilijk is om nog naar je hart te luisteren. Want vanuit al die spanning zit je alleen nog maar in je hoofd en lukt het nauwelijks ontspanning in je lichaam te creëren.
Wat mij hierin persoonlijk heeft geholpen is de constante veilige plek bij mijn therapeut, het werd uiteindelijk een plek waar ik lichamelijk steeds meer kon ontspannen. Waar mijn hele systeem leek te gaan begrijpen dat het zich echt mocht gaan ontspannen. Dat ik niet van alles hoefde vast te houden maar los mocht laten. En dáárin is ademen heel belangrijk, vooral het uitademen. Waarom het uitademen? Ademen is eigenlijk het eerste en laatste wat je doet in je leven, maar eigenlijk nog veel meer het uitademen. Vlak voordat je geboren wordt zijn je longen een vacuüm. Je komt op de wereld en binnen een fractie hebben je longen zich al deels gevuld met lucht. Die inademing is er dan wel, maar nog veel spannender is om te weten of je jezelf in leven kunt houden. Namelijk door het huilen, een eerste geluidje, of eigenlijk dus de uitademing. Als je bij je geboorte kan uitademen, kun je je eigen lucht verversen en in leven blijven.
Als je begint met een uitademing, aan het eind die uitademing even vasthoudt en vervolgens je adem spieren loslaat, dan gebeurt er wat. Dan zal je merken dat er vanzelf lucht naar binnen stroomt. Je longen gedragen zich als die spons, als ze zijn uitgeknepen en je de adem spieren loslaat vullen ze zich vanzelf met lucht. Oefen dit maar eens.
Maar je kunt nog meer doen. Allereerst is het belangrijk om eens drie minuten lang zo autonoom mogelijk te blijven ademen. En tel eens hoe vaak je in die drie minuten ademhaalt. Na deze drie minuten deel je het aantal getelde ademhalingen door drie en reken je uit hoeveel ademhalingen je ongeveer per minuut doet. Als je in rust ongeveer drie tot zeven ademhalingen per minuut hebt zit je op een gezond niveau. Als je zeven tot twaalf ademhalingen per minuut hebt is het echt belangrijk om hier aandacht aan te geven.
Om echt die hart coherentie te trainen en te creëren kun je een aantal keren per dag drie minuten lang in rust, rustig ademen. Wat hierin belangrijk is, dat je wat langer uitademt dan dat je inademt. Want als je meer inademt dan uitademt, pomp je jezelf als het ware op. Als je langer of langzamer uitademt laat je veel meer los, zak je tegelijk met je ademhaling meer naar je buik en komt er gelijk meer ontspanning in je lichaam. Als je dit een aantal keren per dag voor langere tijd oefent beïnvloed je de autonome ademhaling en ook jouw hart coherentie. En probeer dan maar eens met een uitademing te beginnen ipv met een inademing. Er is een mooie gratis app voor op je mobiel die je hierin heel goed kan begeleiden, als je daar belangstelling voor hebt, laat het me weten, dan stuur ik je die door.

Ik heb mijn lichaam niet zelf gemaakt of bedacht. Ik geloof dat God hierin de Creator is en dat Hij ook mij de adem geeft. Elke dag. Elk moment.


Dit is meer het technische deel. Maar de dankbaarheid van een aantal blogs terug speelt hierin natuurlijk ook een belangrijke rol. Dankbaar zijn, in het hier en nu zijn, en ook deze ademhaling, het helpt allemaal mee om in de rust te komen en ook uit je hoofd in je lichaam en hart te komen. Wat ik zelf ook altijd helpend vind met het ademend tot rust komen, is mijzelf ervan bewust maken dat het God is die mij de adem geeft. Ik heb mijn lichaam niet zelf gemaakt, bedacht. Ik geloof dat God hierin de Creator is en dat Hij ook mij de adem geeft. Elke dag. Elk moment. Dus als je in ademt, maak je jezelf er dan eens bewust van dat Hij het is die jou deze adem geeft. Als ik dit nu zo uitspreek en mezelf daarbij stil zet dan raakt dat iets in mij. Alsof ik Zijn tegenwoordigheid, Zijn nabijheid in adem. Hij in mij. Dat kan rust geven want er is Iemand die mij omvat, en mij doet leven. Dus je ademt spanning, angst, stress of een negatieve emotie uit, en je ademt Zijn tegenwoordigheid in. Of Zijn liefde voor jou. Of Zijn troost. Al het goede van Hem. Hij die jou de adem geeft. Hij die jou leven geeft. Hij die jou de excellente harmonie, ook in je lichaam door hart coherentie, wil geven.


Als je hier steeds meer bekend mee wordt, wordt het ook steeds meer eigen. Je lichaam gaat het in zich opnemen als zijnde een normale ademhaling. De mensen om je heen die merken dat op. Onbewust of bewust. Hart coherentie helpt mee om op dat hartsniveau te kunnen zijn, met jezelf en in de verbinding met de ander. Wil je alles nog eens rustig na luisteren dan kan dat via de podcast van Route Levenslust via deze link:https://soundcloud.com/user-79354976/adem-uit-adem-in
Vanaf de volgende blog komt er een serie over hoe het kind in jou, dat jongetje/dat meisje met als zijn of haar opgedane ervaringen, doorspeelt in je volwassen zijn. In de communicatie binnen relaties, in je huwelijk, op de werkvloer, in het samenwerken binnen groepen denk aan teams in kerken, binnen vriendschappen, en als je ouder bent zelfs naar je kinderen. Maar vooral zal ik een en ander aanreiken zodat je meer inzichtelijk krijgt hoe dat werkt bij jou en hoe je daar goede en helpende aandacht aan kunt geven zodat je met nog meer levenslust in het leven kan staan.

Voor de tijd daartussen wens ik je alle goeds en dat je voeten je zullen brengen waar je hart wil zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *