Preek - Gezien worden en zien

Gezien worden en zien!

In de dagen dat ik deze preek ging voorbereiden was ik daarnaast ook onze jongste dochter aan het helpen omdat ze dit weekend ons huis heeft verlaten om op kamers te gaan. En ja, als moeder met wat ‘empty nest’ of lege nest gevoelens gaan er dan natuurlijk ook allerlei mooie en fijne herinneringen door het hoofd, ook herinneringen die zo veelzeggend zijn over onze jongste dochter. Want ik zal haar aanwezigheid in ons huis zeker gaan missen.
Een kleine herinnering gaat over dat ze van kleins af aan houdt van chocolademelk. Zo kan ik me herinneren, toen ze nog wat jonger was, dat ik aan het ontbijt zat en zij in de gang in de kelderkast stond te zoeken naar een pak chocolademelk. Vervolgens hoor ik: ‘Maaaam, er is geen chocolademelk meer!’
Terwijl ik wist dat die er wel stond zei ik wat plagend: ‘Misschien moet je iets verder kijken dan je neus lang is!’ Dat vond ze natuurlijk niet leuk om als reactie te krijgen.

  • Bijbeltekst(en)

  • Psalm 116

    De heer heb ik lief, hij hoort mijn stem, mijn smeken, hij luistert naar mij, ik roep hem aan, mijn leven lang. Banden van de dood omknelden mij, angsten van het dodenrijk grepen mij aan, ik voelde angst en pijn. Toen riep ik de naam van de Heer: Heer, red toch mijn leven!
    Vers 16: Ik mag wandelen in het land van de levenden onder het oog van de Heer.

     

  • Johannes 9: 1-41

    In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van de Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden. Zolang het dag is, moeten we het werk doen van hem die mij gezonden heeft; straks komt de nacht en dan kan niemand iets doen. Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht voor de wereld.’ … en verder.